کافی نت زیپ

کافی نت زیپ

کافی نت زیپ
کافی نت زیپ

کافی نت زیپ

کافی نت زیپ

تحقیق حسابداری دوطرفه

حسابداری دوطرفه

 

 

مقدمه

امروزه مشکل اکثر شمارش های آراء انتخابات احتمالاً به دلیل ضعف اساسی رویه ی کار یعنی استفاده از روش های حسابداری تک مرحله ای به جای دوطرفه است. سیستم دوطرفه برخلاف سیستم تک مرحله ای که مقادیر را به صورت تکی ثبت می کند هر معامله یل رویداد را به عنوان یک مبادله یا یک معادله با مقادیر یکسان ثبت می کند.

مثلاً با صرف 500 پزو برای خرید سه قلم کالا ، اختلاف بین ثبت تک مرحله ای و دوطرفه بصورت زیر نشان داده می شود:

تک مرحله ای: دوطرفه : ستون بدهکار ، ستون بستانکار

 

 

 

 

 

             ثبت یک طرفه

بستانکار

بدهکار

 

 

100

A

 

150

B

 

250

C

 

500

مجموع

ثبت دو طرفه

بستانکار

بدهکار

 

 

100

A

 

150

B

500

250

C

500

500

مجموع

        

روش تک مرحله ای فقط فهرست هزینه های اقلام را به صورت تکی و مجموع آنها را در زیر می آورد . روش دوطرفه دارای دو ستون هست :

سه ثبت در ستون سمت چپ و ثبت پول نقد درسمت راست. دو ستون دارای مجموع مقادیر برابرهستند .

امروزه، در کسب و کار احتمالاً از حسابداری یک طرفه فقط دربخش غیررسمی و در داد و ستد های خیلی کوچک که تقاضا برای ثبت کردن و حسابرسی، حداقل است، استفاده می شود . حسابداری دوطرفه عملاً در هر جای دیگری به کار می رود. تمام حسابداری و دفترداری حرفه ای در مورد روش های دوطرفه آموزش می بینند.

 بدلیل ثبت همیشگی مقادیر برابر، گفته می شود که دفاتر ثبت ترازهستند. در صورت ثبت هر رویداد بصورت مقادیر برابر مندرج در دو ستون، هر رویداد باید تراز باشد. در صورت افزایش هر ستون ، مجموع مقادیر ستون هم صرفنظر از تعداد رویدادها، باید تراز باشند. حتی اگر حسابداری دوطرفه، کار ثبت کردن را افزایش دهد، این امر با صرفه جویی زیادی که در وقت و تلاش برای ردیابی و پیدا کردن اشتباهات و سایر انحرافات می شود جبران می شود . با استفاده از سیستم دوطرفه، تشخیص اشتباهات فوری است، چون تا وقتی که در هر دو ستون دقیقاً یک اشتباه درج نشود، دو ستون تراز نمی شوند.

حسابداری دوطرفه را به نحوی می توان به خاطر قوه ی ردیابی اتوماتیک اشتباهات آن، حسابداری ثبت دوبل ممکن است یک نوع خودکار سازی رویه عمل _ و آن هم از نوع کم هزینه، که نیازی به سخت افزار یا نرم افزار خاصی ندارد، تلقی کرد.

برتری سیستم دوطرفه بر روش های تک مرحله ای به قدری است که تبدیل به سیستم استاندارد حسابداری کسب و کار در سراسر جهان شده است .

گسترش روش دوطرفه

سیستم حسابداری دوطرفه نوین را که راهب فرانسیسکن و ریاضیدان لوکا پاجیولی اوایل سال 1494 توصیف کردند ، پیش از آن حدود دویست سال مورد استفاده تجارت ها بود. دولت ها در به رسمیت شناختن منافع حسابداری دوطرفه آهسته تر عمل کرده اند. در فرانسه اواخر قرن هیجدهم تلاش های اولیه صورت گرفت، اما تنها در قرن نوزدهم بود که حسابداری دوطرفه مورد استفاده گسترده در بخش های عمومی فرانسه ( 1815) و بریتانیای کبیر ( 1829 ) قرار گرفته بود. برخی کشورها این سیستم را اواخر قرن بیستم اقتباس کردند. در چند سال نخست قرن بیست و یکم، کمیسیون اروپا هنوز از حسابداری تک مرحله ای استفاده می کرد، و تنها در اول ژانویه 2005 به سیستم دوطرفه تغییر روش داد. در سایر کشورها، بخصوص دولت های محلی، بکارگیری حسابداری دوطرفه، هنوز به عنوان قسمتی از اصلاحات مالی بخش عمومی، در مراحل برنامه ریزی باقی مانده است .

 از حسابداری دوطرفه نه تنها برای حفظ تامین مالی شرکت یا دولت بلکه برای کل اقتصادهای ملی هم استفاده شده است. در سال 1914، اقتصاد دان ریچارد استون که با نظارت جان مینارد کینز در خزانه داری بریتانیا مشغول به کار بود، از حسابداری دوطرفه برای تهیه ی گزارش های اقتصادی ملی بریتانیا کبیر در زمان جنگ، بهره گرفت. بعد از جنگ، بسیاری از سایر کشورها و سازمان ملل از روش او بهره گرفتند. استون به خاطر این اثر، جایزه ی نوبل ( 1984 ) در رشته اقتصاد را برد .

در فیلیپین ، در سال 1952 نخستین بار برای محاسبات درآمد ملی، از روش های دوطرفه استفاده شد. مؤلف حاضر ، بعد از پژوهش گسترده در وب با هیچ مرجعی، دلیل بر استفاده ی عملی سیستم جدول بندی انتخابات ملی از روش های حسابداری دوطرفه برای شمارش آراء و تثبیت شمارش آراء برخوردار نکرده است. ظاهراً، شاید به دلیل ساده تر فرض شدن شمارش آراء نسبت به جریان نگهداری پول، جدول بندی انتخابات هنوز در بسیاری از کشورها از سیستم تک مرحله ای استفاده می کنند. اما استون از روش های دوطرفه نه تنها در محاسبات درآمد ملی و ارزش های پولی آنها بلکه در مورد آمار نفوس (جمعیتی) و جمعیت هم به خوبی استفاده کرده بود.

این مقاله، به معرفی حسابداری دوطرفه برای شمارش آراء انتخابات جهت تصحیح ضعف اساسی اکثر سیستم های حدول بندی انتخابات می پردازد. مقاله، ویژگی های اصلی سیستم جدول بندی حسابداری دوطرفه انتخابات فیلیپین را توصیف می کند، که سایر کشورهایی هم که دارای سیستم های انتخاباتی مشابه فیلیپین هستند، می توانند از آن آموزش ببینند. نوکردن جدول بندیهای انتخاباتی با بکارگیری مناسب روش های یکسان حسابداری دوطرفه که مورد استفاده حسابداران و دفترداران است، شمارش آراء انتخابات تک مرحله ای را که درحال حاضر برقرار است، بصورت گسترده بهبود خواهد بخشید.

مزایا  

به دلایل زیر، استفاده از روش های ثبت دوطرفه، باعث بهبود گسترده خواهد شد:

1- اینکه گزارش ها باید تراز باشند، بتدریج در بین مسوولان انتخابات این انضباط را القا خواهد کرد که اطلاعات لازم را که مستقیم به مسئله ی برنده یا بازنده ی انتخابات مربوط نیستند بلکه در ردیابی اشتباهات و سایر انحرافات ضروری هستند، فراهم کنند. این اطلاعات شامل تعداد آراء بی اعتبار یا خالی، تعداد ورقه رای گیری شمارش شده، هستند. با استفاده از روش های تک مرحله ای، انضباط در ارائه اطلاعات ممکن است از راه آموزش ها و دستورات اداری، بوجودآید. بااین حال مسؤلان انتخابات ممکن است ارائه عذر و بهانه را به ارائه ی خود اطلاعات ترجیح دهند، مثلاً در فیلیپین، یک سوم شهرها و استان ها ( 33 تا از98 تا ) که گزارش های خود را در انتخابات ماه مه 2007 به هیات ملی جمع آوری آراء، ارائه می دادند، تعداد حوزه های رای گیری شمارش شده و یا تعداد رای دهندگان را _ که عملاً رای می دادند_ با استفاده از مقررات حسابداری دوطرفه، این اطلاعات حتماً باید ارائه شوند، و گرنه گزارش ها تراز نخواهند شد.

2- نظارت بر اطلاعات اضافی بالا، کنترل تقلب ( تقلب در انتخابات ) را تسهیل می کند. تعداد آراء بی اعتبار یا خالی و تعداد ورقه های رای که در صندوق ریخته شده، بر آراء تقلبی که یک نامزد متقلب ممکن است جمع آوری کند، حد بالایی را قرار می دهد، و به ردیابی رای های ریخته شده در صندوق کمک می کند. تعداد برگه رای های اضافی یا مفقود _ درصورتی که از نظر آماری معنی دارباشند _ فوراً نیازمند بررسی عمیقتر است. تعداد حوزه های رای گیری شمارش شده، امکان محاسبه ی متوسط ها در هر حوزه ی رای گیری و سایر آمارهایی را که شاخص های مفیدی برای ردیابی رویدادهای غیرعادی هستند، می دهد و اغلب نتایج تقلبی، آمارهای بسیار غیرمحتمل و یا حتی ناممکن و بعلاوه نوسان مهار گسیخته در برخی متوسط ها را نشان می دهند. مثلاً در انتخابات ماه مه سال 2007 در فیلیپین مجموع آراء برای مقام سناتوری، در شش تا از بیست و دو منطقه شهری استان " ماگو ایندانائو" از لحاظ آماری ناممکن بود، چون مجموع، بیشتر از آراء موجودی بود، که از لحاظ نظری ( یعنی مجموع دفعات برگه رای های ریخته شده در صندوق برای تعداد مقام های سناتوری ) برای هریک آن مناطق شهری، حداکثر ممکن محسوب می شود. درصورت مستثنی کردن نتاجی که از لحاظ آماری ناممکن بودند از آن مناطق شهری، دوازدهمین و آخرین سمت سناتوری، به نماینده دیگر واگذار می گردید.

3- تراز نبودن ، خود به خود هشدار می دهد که دفتردارها طبق معمول در ثبت یا افزودن دچار اشتباهات می شوند که بدلیل استفاده از روش های تک مرحله ای، ردیابی نشده باقی مانده و تا بالای سلسله مراتب جمع آوری آراء گسترش می یابند. با آزمون بخشی از تراز آزمایشی که دچار نقص هست، آسانت رمی توان اشتباهات را پیدا کرد. ممکن است این اشتباهات واقعاً غیرعمدی باشند و یا ممکن است مشتی نمونه خروارها کار تقلبی باشند. در واقع " اشتباهات دفتری " بهانه ی معمول دفترداران و مسؤلان انتخابات، هنگام کشف مدخل های غلط آنها است. با استفاده از روش های حسابداری دوطرفه، بیشترین اشتباهات را زودتر می توان ردیابی و تصحیح کرد.

استفاده از روش های حسابداری دوطرفه در شمارش آراء انتخابات، راهکاری کم هزینه و نیازمند تکنولوژی سطح پایین است که نوع رویه ی کار خودکار آن، می توان از تخصص های موجود ی که حتی کشورهای توسعه یافته در پایین ترین سطح، ممکن است از قبل، از آن برخوردارباشند، استفاده کند.

بحث های مخالف

علیه استفاده از حسابداری دوطرفه در شمارش آراء انتخابات، بحث های زیر به میان کشیده شده است:

" حسابداری با رای گیری خیلی فرق دارد " . برخلاف این نظر، مسوولان انتخابات باید آراء، برگه رای ها و فرم های رسمی انتخابات را بشمارند و آنها را تثبیت کنند. در این ارتباط، جدول بندی انتخابات، یک وظیفه ی حسابداری است، که آراء و نه پول رایج، موضوع شمارش هستند. در حقیقت، بخصوص در معادله های مورد استفاده و دقت داده ها، تفاوت هایی به چشم می خورد. اما میان حسابداری پول و حسابداری آراء تشابهاتی هم هست، زیرا هر دو داده ها را به صورت معادله ثبت می کنند تا صرفاً به صورت اعداد ساده.  

در رای گیری کمتر از تجارت، بر دقت تاکید می شود. ( اهمیت دقت در رای گیری کمتر از کسب و کار هست ).

( در رای گیری ) مهم نیست که برنده با 150 رای برنده است یا با 1500 رای، اما در حسابداری دقت تا شمارش آخرین سنت هم مهم است. برخلاف این نظر، هر شهروند مهم است و بنابراین هر تک رای هم شمارش می شود. بعلاوه، حسابداران اختلافات را نه به خاطر ارزشمندی هر سنت دو بار رسیدگی می کنند. وقتی که حسابدار صرف رسیدگی

( به اختلافات) می کند چه بسا ممکن است ارزشمند تر ازچند سنت مورد نظر باشد. حسابداران هر تک اختلاف را صرفنظر از مقدار آن، دو بار به دقت رسیدگی می کنند، زیرا ممکن است چیز جدی تری را نشان دهد. اختلاف یک رای، همانند اختلاف یک سنت، ممکن است تنها مشتی نمونه خروارها از غیر متعارف ها باشد.

"سیستم ثبت دوطرفه پیچیده است و وقت و تلاش بیشتری می برد . "

برخلاف این نظر اگرچه که این سیستم، هنگام ثبت داده ها نیازمند وقت و تلاش بیشتری است، اما با وقت و تلاش به مراتب به صرفه تری اشتباهاتی را که در غیر این صورت تا بالای سلسله مراتب تثبیت گسترده شده، باعث تخریب یکپارچگی داده ها می شدند، ردیابی، پیدا و تصحیح می کند. امروزه اگر استفاده کنندگان از روش های حسابداری دوطرفه، استفاده از آن را اتلاف وقت و تلاش می دانستند نه صرفه جویی در آن ها، شرکت های تجاری از آن به صورت جهانی استفاده نمی کردند. هیچ شرکتی به روش های تک مرحله ای باز نخواهد گشت، چون روش های حسابداری دوطرفه، ساده تر و نیازمند وقت و تلاش کمتر هستند.

 

" روش حسابداری دوطرفه خیلی پیشتر از کامپیوترها به وجود آمد. اگر تئوری حسابداری امروزه توسعه می یافت، شاید که ما روش های دوطرفه رااختراع نمی کردیم . "

برخلاف این نظر، لااقل به دو دلیل، اهمیت سیستم دوطرفه تحت شرایط سیستم های خودکار کامپیوتری بمراتب بیشتراز سیستم های دستی است :

معمولاً شفافیت سیستم های انتخابات خودکار، بسیارکمتراز سیستم های دستی است. شهروندان عادی دیگر نمی توانند فرآیند شمارش و جمع آوری آراء بشکل کامپیوتری آن

( درزمان کوتاه وبا سرعت زیاد ) را خودشان نظارت و حسابرسی کنند. سیستم دوطرفه یک فرآیند ممانعت از اشتباه قوی، زمان آزمودن و رسیدگی اشتباهات خودکار فراهم می کند، که به شکل کامپیوتری ( درزمان کوتاه وبا سرعت زیاد )، نتایج سیستم های خودکار( ونیز دستی) را طوری حسابرسی می کند که عموم نیز بعداً می توانند در آن موشکافی کنند.

در سیستم های انتخابات خودکار هنوز نمی توان جلوی اشتباهات را گرفت. بعضی از این اشتباهات، بدلیل کفایت جدی بودن، احتمالاً نتایج انتخابات را تغییر داده اند. نمونه های نتایج غلط به دست آمده از ماشین های الکترونیکی رای گیری ایالات متحده عبارتند از: وارونه شدن رای ( رای برای یک نامزد به عنوان رای برای نامزدی دیگر ثبت شده باشد.)، مجموع رای های منفی برای برخی نامزدها، و مجموع آراء بیشتر از تعداد رای دهندگان ثبت نام شده. این اشتباهات مداوم، نشان دهنده ی معایب طراحی، اشتباهات برنامه ریزی، مسائل سخت افزار یا دغل کاری های احتمالی هستند. آنها برای دغل کاران سوء استفاده گر، حفره های امنیتی به وجود می آورند. این اشتباهات اگر ردیابی نشود، تا سلسله مراتب جمع آوری آراء رسوخ کرده، یکپارچگی نتایج انتخابات را تهدید می کنند. اما اگر ردیابی شوند، دغل کاران به سادگی تقصیر را گردن کامپیوتر می اندازند و از معرکه جان سالم به در می برند، تا در فرصتی دیگر بخت خود را بیازمایند. سیستم قوی و زمان آزموده ی حسابداری دوطرفه، شبکه ای امن فراهم می کند که درزمان کوتاه و سریع بسیاری از اشتباهات را که در شرایط سیستم های خودکار به حیات خود ادامه می دهند، ردیابی کند. سیستم حسابداری دوطرفه الگوریتمی اساسی است که مانع از بی ثباتی داده های عددی می شود. در موقعیت هایی که داده های مختلف مورد گردآوری، باید باهم رابطه ی برابر( یا مساوی ) داشته باشند، از این سیستم می توان استفاده کرد در تجارت، معادله ی اساسی حسابداری عبارتست از: سرمایه + بدهی =دارایی و هزینه ها درآمدها = سودها   درمحاسبات درآمدملی، این معادله عبارتند از: تولید ناخالص داخلی = مصرف + سرمایه گذاری + هزینه دولت + و تراز پرداخت ها. در سرشماری نفوس (جمعیت) این معادله عبارتند از : جمعیت = جمعیت سابق + نوزادان + مهاجرت به داخل کشور- مرگ و میر- مهاجرت از کشور. جدول بندی انتخابات دارای مجموعه معادله خاص خودش است که در زیر بیشتر مورد بحث قرارخواهدگرفت .

اجراء این الگوریتم برای نرم افزار انتخابات نباید سخت باشد چون سیستم های حسابداری دوطرفه کامپیوتری در حسابداری تجارت، درآمد ملی و سرشماری نفوس مدتی برقرار بوده است.

روش های حسابداری دوطرفه و رای گیری الکترونیک

امروزه بسیاری از کشورها، برای پذیرش انتخابات خودکار به عنوان گزینه ای بهتر از انتخابات دستی، در حال بررسی طرح های پیشنهادی هستند. سه مزیت عمده ی مورد استناد عبارتند از: شمارش و جمع آوری آراء سریع تر، تمایل به اشتباه کمتر، و آسیب پذیری نسبت به تقلب کمتر خواهد بود.

اما _ شاید به دلیل عدم پاسخ گویی خودکار سازی به دلایل ریشه ای تقلب انتخاباتی _ نتایج درهم و برهم شده اند، در برخی کشورها، مثلاً هند، ظاهراً خودکار سازی، بحث اندکی را به وجود آورده است، و مردم ظاهراً از نتایج عموماً خوشحالند. اما در سایر کشورها مثلاً ایالات متحده، شهروندان روز به روز نسبت به قابل اعتماد بودن ماشین های رای گیری ونتایج آنها نگران می شوند.

خودکار سازی انتخابات، پیشنهاد خیلی گرانی است. با توجه به هزینه ها و مخاطره های مربوط به هر نوع طرح خودکار سازی، معقول است که کشورهایی که در حال بررسی خودکار سازی انتخابات هستند، ابتدا با پذیرش حسابداری دوطرفه، سیستم جدول بندی شان را نو کنند.

در کشورهایی مانند فیلیپین، که خود سیستم دستی جدول بندی انتخابات از معایب اساسی، رنج می برد، به عهده گرفتن خودکار سازی پیش از تصحیح خود معایب سیستمی موجود، ظاهراً احمقانه است . بکارگیری یک سیستم پیچیده جدید اساسی ضعیف از معایب تصحیح نشده ی سیستمی و رویه ای فرمولی برای شکست است .

در کشورهایی مانند، ایالات متحده که خودکار سازی انتخابات، از قبل به صورت گسترده بکار می رود، حسابداری دوطرفه شبکه امنی را فراهم می آورد که می تواند حسابرسی فرایند جدول بندی را تسهیل کند و دقت و اعتبار نتایج انتخابات خودکار را بهبود بخشد.

 

سیستم جدول بندی انتخابات فیلیپین

درفیلیپین، شهروندان در واحدهای رای گیری موسوم به " حوزه ها " رای می دهند. رای دهنده ها، روی برگه کاغذ رای اسم گزینه هایشان برای احراز سمت های مورد رقابت در انتخابات را می نویسند. برخی سمت ها ( مثل ریاست جمهور، فرماندار، نماینده مجلس ، و غیره ) سمت های تک مقامی هستند، و تنها یک نام را می توان برروی برگه رای، برای آن سمت ها نوشت . سایر سمت ها ( مثل سناتور، عضو هیات استان و غیره ) سمت های چند مقامی هستند. برای این سمت ها، به اندازه ی مقام های موجود می توان نام نامزدها را روی برگه رای نوشت .

در پایان روز انتخابات، آراء بصورت عمومی شمارش می شوند، و شمارش نهایی، که نشانگر آراء ریخته شده در صندوق به نفع هر نامزد هست، در سندی موسوم به نتیجه ی انتخابات ثبت می شوند. شمارش های نهایی، مانند چک، با اعداد عربی ( 1،2،3و...) و نیز با حروف ( یک ، دو، سه و غیره) نوشته می شوند. این عمل خاص ایده ی دوطرفه را نشان می دهد، اما با روش استانداردی که حسابداری دوطرفه در سطح دنیا انجام می شود، این ایده انجام نمی شود، و این عمل حسابداری دوطرفه، در سراسر فرایند جدول بندی، بصورت باثبات بکار نمی رود. فرایند جدول بندی اساساً یک فرایند یک طرفه است و " ترازبودن دفاتر" جزیی از آن نیست .

با اتمام فرایند " نتایج انتخابات " که کل فرایند از چند ساعت تا طول مدت شب، طول می کشد. این نتایج به مرکز جدول بندی شهرداری یا شهر برده می شود، که در آنجا مجموع آراء ریخته شده در صندوق برای هر نامزد ( بصورت یک طرفه ) درسند دیگری موسوم به "اعلان آراء" برای هر حوزه در یک ستون، با استفاده از هر تعداد صفحات لازم، برای پوشش تمام حوزه های شهرداری یا شهر، درج می شود. آنگاه ردیف ها ( هر ردیف مربوط هست به یک نامزد ) اضافه می شوند تا مجموع آراء ریخته شده در صندوق برای هر نامزد در آن منطقه ی شهرداری یا شهر بدست آید.

با استفاده از "اعلان آراء " ( که هنوز شامل جزئیات حوزه هاست ) سند جدیدی موسوم به "گواهی جمع آوری " پر می شود که تنها شامل مجموع های نهایی برای هر نامزد و سمت ( با زبان اعداد عربی و نیز با حروف) است .

آنگاه گواهی های جمع آوری آراء منطقه ی شهرداری یا شهر به مراکز جمع آوری آراء استانی برده می شوند که در آنجا، مجموع آراء ریخته شده در صندوق برای هر نامزد، دوباره ( بصورت یک طرفه ) در" اعلان آراء استان " در یک ستون برای هر شهرداری یا شهر، درج می شود. ردیف ها ( هر ردیف مربوط هست به یک نامزد ) یکبار دیگر اضافه می شود، تا مجموع آراء ریخته شده در آن استان برای هر نامزد، بدست آید.

با استفاده از" اعلان آراء استان " ( که هنوز شامل جزئیات منطقه ی شهرداری یا شهر است ) " گواهی جدید جمع آوری آراء استان "، پر می شود که شامل مجموع های نهایی برای هر نامزد( باز، بصورت اعداد عربی ونیز به صورت حروف ) است .

"گواهی جمع آوری آراء استانی " برای احراز مناصب ملی نهایتاً جهت جمع آوری آراء به پایتخت ملی برده می شود که در آن جا ارقام دوباره ( بصورت یک طرفه ) دریک ستون برای هراستان ثبت، و  مجموع های ردیف نهایی، شمارش می شوند.

به استثنای ثبت مجموع آراء در گواهی جمع آوری آراء با استفاده از اعداد عربی وهم حروف، کل سیستم یک طرفه است، که این امر، رسوخ اشتباهات غیرعمد و عمدی به ثبت ها را، در هر مرحله خیلی آسان می کند. در واقع دلیل عمده تاخیر در جمع آوری آراء شهری استانی و ملی در انتخابات فیلیپین، مشاجره های بی پایان مشاوران حقوقی انتخابات پیرامون تصحیح و تصحیح مقابله ای است که به دلیل اشتباهات در ثبت و شمارش مجموع آراء در

" اعلان آراء " و " گواهی جمع آوری آراء " باید در اسناد انتخابات انجام شود.

خودکار سازی این سیستم یک طرفه ی معیوب، منجر به سیستم خودکاری به همان اندازه معیوب می شود که دیر یا زود، باردیگر به گونه ای دیگر باید انجام شود.

سیستم جدول بندی انتخابات دوطرفه برای فیلیپین

این مقاله ویژگی های اصلی سیستم جدول بندی انتخابات دوطرفه برای سمت تک مقامی ( مثل رئیس جمهور) و سمت چند مقامی را ( مثل سناتور، که در مورد فیلیپین، 12 مقام موجود است ) توصیف می کند. اما، نمونه های ارائه شده رامی توان برای سایر مناسب تک مقامی یا چند مقامی نیز به کار برد.

 

سیستم جدول بندی انتخابات دوطرفه پیشنهادی مبتنی است بر معادله های انتخاباتی زیر :

(1) برگه رای های اختصاص داده شده + برگه رای های اضافی = برگه رای های ریخته شده درصندوق + برگه رای های استفاده نشده + برگه رای های خراب شده + برگه رای های مفقود .

که در این معادله برگه رای های اختصاص داده شده، تعداد برگه رای هایی است که از اداره ی مرکزی دریافت شده است.

برگه رای های اضافی یا مفقود، تعداد برگه رای هایی است _ معمولاً صفر_ که به حساب نیامده است.

برگه رای های ریخته شده در صندوق، تعداد برگه رای هایی است که رای دهندگان در داخل صندوق رای قرارداده اند.

برگه رای های استفاده نشده، تعداد برگه رای هایی است که برای رای دهندگان صادر نشده است .

برگه رای های خراب، تعداد برگه رای هایی است که صادر اما بی اعتبار شدند.

(2) آراء موجود + آراء اضافی = آراء معتبر + آراء بی اعتبار یا خالی + آراء مفقود، که در این معادله آراء موجود، حداکثر مجموع آراء ممکن برای کل نامزدهاست .

آراء اضافی یا مفقود، تعداد آراء به حساب نیامده - معمولاً صفر- هست .

آراء معتبر، مجموع تعداد رای هایی است که عملاً در صندوق ریخته شده و شمارش شده است.

آراء بی اعتبار یا خالی، تعداد رای های بی اعتبار شده یا خالی مانده است.

(3) نتایج انتخابات اختصاص داده شده + نتایج انتخابات اضافی = نتایج انتخابات حاصل از" جمع آوری آراء " +  نتایج انتخابات استفاده نشده +  نتایج انتخابات خراب شده +  نتایج انتخابات مفقود، که دراین معادله، نتایج انتخابات اختصاص داده شده، تعداد  نتایج رسمی  انتخابات صادر نشده برای یک حوزه است.

نتایج انتخابات اضافی یا مفقود، تعداد فرم های به حساب نیامده ی " نتایج انتخابات " - معمولاً صفر- است.

نتایج انتخابات حاصل از جمع آوری آراء، تعداد فرم های عملاً تثبیت شده  " نتایج انتخابات " است.

نتایج انتخابات استفاده نشده، تعداد فرم های صادر نشده ی "  نتایج انتخابات " برای حوزه ها است.

نتایج انتخابات خراب شده، تعداد فرم های "نتایج انتخابات" صادر شده اما بی اعتبار شده است .

بدهکار( سمت چپ معادله ) = بستانکار( سمت راست معادله).

در مورد فیلیپین، حوزه ها به تعداد رای دهندگان ثبت نام شده ی موجود به علاوه ی سه ( طوری که سه ناظر انتخابات می توانند در حوزه ی ماموریتشان، رای دهند. ) برگه رای دریافت می کنند. برگه رای های ریخته شده در صندوق، همان تعداد رای دهندگانی است که عملاً رای دادند( این اصطلاح به صورت محلی به کار می رود.)

معادله اول که معادله برگه رای نام دارد، به طور کلی برای حوزه ی رای گیری بکار برده می شود و حساب برگه رای ها را ارائه می دهد. از تعداد برگه رای های ریخته شده در صندوق می توان به تعداد آراء موجود پی برد. این تعداد در معادله دوم بکار می رود. این معادله که به معادله رای موسوم است، حساب آراء را ارائه می دهد و برای هر منصب مورد رقابت بکار می رود. معادله سوم، یعنی معادله حوزه ی رای گیری، حساب فرم های "نتایج انتخابات" حوزه را ارائه می دهد ودر سطوح شهری، استانی و ملی بکار می رود. حسابداران، سمت چپ معادله را سمت ستون بدهکار(Dr) و سمت راست را سمت ستون بستانکار( Cr) می نامند.

حوزه های رای گیری در مورد مراجعه به آراء عموم و یا رفراندوم ها، یک گزارش وضعیت برگه رای و یک گزارش وضعیت رای، برای هر منصب و یا طرح، ارائه می دهند. فراتر از حوزه های رای گیری (در مورد فیلیپین شمارش آراء شهری استانی و ملی ) گزارش نوع سوم، به نام گزارش وضعیت حوزه هم ارائه می شود.

 گزارش وضعیت برگه رای

جدول 1 زیر بر مبنای " معادله برگه رای " نمونه ای از گزارش وضعیت برگه رای دوطرفه را نشان می دهد.

 جدول 1. نتیجه ی انتخابات وضعیت برگه رای

بستانکار

بدهکار

نوع برگه رای

 

200

اختصاص داده شده

 

0

اضافی

45

 

رای ریخته شده در صندوق

150

 

بدون استفاده 

4

 

خراب شده

1

 

مفقود

 

200

مجموع

200

 

مجموع

 

 

 

 

در زیر "نوع برگه رای ها" مطابق با عمل عادی حسابداری،  حسابهای بستانکار( مثل، رای ریخته شده درصندوق، بدون استفاده، خراب شده و مفقود ) از نظر چاپی تو رفته هستند. سمت چپ ( ستون بدهکار) دو ستون عددی، مجموع تعداد آراء صادرشده برای مرکز رای گیری را نشان می دهد.

سمت راست ( ستون بستانکار)، تقسیم سمت چپ هست. سمت چپ با سمت راست برابر است ( یعنی ستون بدهکار با ستون بستانکار برابر است ) و گزارش، تراز است. وگرنه، تعداد برگه رای های ریخته شده در صندوق، بلا استفاده، و یا خراب شده را دوباره رسیدگی کنید. اگر برخی برگه رای ها، به حساب نیامده باقی بمانند و نا ترازی - که انحراف هست - تداوم پیدا کند، این اختلاف را درصورت کوچکتر بودن ستون سمت چپ ( ستون بدهکار) بعنوان

 " اضافی " و یا درصورت کوچکت ربودن ستون سمت راست ( ستون بستانکار) بعنوان کسری، ثبت کنید. یک گزارش معتبر باید ترازباشد.

 

 

 

 

 

 

 

گزارش وضعیت رای: مناصب تک مقامی

جدول 2 . نتیجه انتخابات، رئیس جمهور

تعداد مقام ها : 1/ برگه رای های ریخته شده درصندوق : 150

 

 

 

تعداد مقام:1

بستانکار به حروف

بستانکار

بدهکار

آراء

یک صدو پنجاه تا

 

150

موجود

پنج تا

5

 

بی اعتبار یا خالی

هشتادتا

80

 

نامزد1

پنجاه تا

50

 

نامزد 2

پانزده تا

15

 

نامزد 3

صدو پنجاه تا

 

150

مجموع

صدو پنجاه تا

150

 

مجموع

 

جدول 2، نمونه ای از گزارش رای دوطرفه برای سمت تک مقامی در یک حوزه است که نامزدهای 1،2و3 نامزدهای فرضی آن هستند. عمل نوشتن مجموع آراء به صورت حروف در فیلیپین در نمونه های زیر به خاطر تکرار مضاعف، حفظ شده است، اگرچه که این کار، جزء لاینفک سیستم دوطرفه نیست.

 در "گزارش برگه رای " ( که از جدول یک گرفته شده ) " آراء موجود " با " آراء ریخته شده " در صندوق برابر است. آراء بی اعتبار یا خالی، مقام هایی هستند که خالی مانده اند که شامل اسامی غیر قابل تشخیص هستند، و یا به دلایل گوناگون شمارش نشده اند. در سیستم دوطرفه، شمارش آراء بی اعتبار یا خالی هم توام با آراء بی اعتبار برای هر نامزد، لازم است.

همانند عمل استاندارد حسابداری مجموع ستون های بدهکار و بستانکار( یعنی مجموع ستون چپ و راست )، قبل از پرداختن به گام بعدی در فرایند باید تراز باشد. در غیر این صورت، بدقت آراء بی اعتبار یا خالی را، دوباره رسیدگی کنید. درصورت تداوم نامتعادل، ممکن است آراء معتبر هم نیاز به رسیدگی دوباره داشته باشند.

( برای تراز کردن اجباری، به بخش محاسبات اضافی یا مفقود نگاه کنید.)

گزارش وضعیت رای: مناصب چند مقامی

در مناسب چند مقامی، رای دهنده ها ممکن است چند نام را برای احراز یک منصب روی برگه رای بنویسند. در این مورد "آراء موجود" برابر است با دفعات ( این تعداد از گزارش وضعیت برگه رای، جدول 1 گرفته می شود.) برگه رای های ریخته شده در صندوق برای تعداد مقامها ( یعنی 1800 برابر است با 150 بار 12 موردی یعنی دوازده مقام ). جدول 3 نمونه گزارش رای دوطرفه برای منصب چند مقامی در یک حوزه رای گیری هست. باز هم، استفاده ی فیلیپین از حروف برای تکرار مضاعف، حفظ شده است.

شمارش مقامهای بی اعتبار یا خالی در رقابت چند مقامی پیچیده تراست، چون ممکن است هر برگه رای، دارای مخلوطی از آراء معتبر و بی اعتبار یا خالی باشد. بعد از قرائت آراء معتبر برای یک سمت، تعداد مقام های بی اعتبار یا خالی در برگه رای را نیز شمارش و ثبت کرد. به یاد داشته باشید که برای هر منصب در برگه رای باید آراء معتبر به علاوه آراء بی اعتبار یا خالی، همیشه با تعداد مقامهای موجود برای آن منصب ( 12 مقام، در مثال ارائه شده ) برابر باشد.

 

جدول 3. نتیجه انتخابات، سناتور

برگه رای گیری ریخته شده در صندوق : 150 

تعداد مقام ها: 12

بستانکاربه حروف

بستانکار

بدهکار

نوع برگه رای

هزارو هشتصدتا

 

1800

موجود

دویست و بیست و پنج

225

 

بی اعتبار یا خالی

صدو چهل

140

 

نامزد 1

صدو سی و پنج

135

 

نامزد 2

صد و سی

130

 

نامزد 3

صدو بیست و پنج

125

 

نامزد 4

صدوبیست

120

 

نامزد 5

صدو پانزده

115

 

نامزد 6

صدوده

110

 

نامزد 7

صدو پنج

105

 

نامزد 8

صد

100

 

نامزد 9

نودو پنج

95

 

نامزد 10

نود

90

 

نامزد 11

هشتاد و پنج

85

 

نامزد 12

هشتاد

80

 

نامزد 13

هفتادو پنج

75

 

نامزد 14

هفتاد

70

 

نامزد 15

هزارو هشتصد

 

1800

مجموع

هزارو هشتصد

1800

 

مجموع

   درصورت برابر نبودن سمت چپ معادله ( ستون بدهکار ) با سمت راست ( ستون بستانکار ) برگه رای های بی اعتبار یا خالی را به دقت، دوباره رسیدگی کنید. در صورتی که نامتعادل بودن، همچنان تداوم دارد، شاید نیاز به باز شماری خود " آراء معتبر " باشد. تا قبل از تراز شدن دو ستون، گزارش غیر قابل قبول است.

محاسبات ویژه: محاسبا ت اضافی یا مفقود

در مواقعی که بعد از چندین بار رسیدگی آراء معتبر و غیرمعتبر یا خالی، باز دو ستون تراز نیستند، برای ایجاد تراز بصورت اجباری، می توان از محاسبا ت ویژه استفاده کرد. می توان اینها را " آراء اضافی " ( سمت چپی یا ستون بدهکار ) و "آراء مفقود" ( یک محاسبه سمت راستی یا ستون بستانکار) نامید. گام های زیر گزارش رای را وادار به تراز شدن می کند:

- اختلاف بین مجموع ستون چپ و راست را حساب کنید.

اختلاف ستونی را که دارای مجموع های کوچکتر است، درصورت کوچکتر بودن مجموع چپ ( ستون بدهکار ) بعنوان " آراء اضافی " و یا در صورت کوچکتر بودن مجموع سمت راست ( ستون بستانکار) بعنوان "آراء مفقود (گم شده) " ثبت کنید :

 مجموع ارقام ستون را که اکنون باید ترازباشند - دوباره حساب کنید .

این روش اصلاح تراز را برای معادله برگه رای هم می توان بکار برد. محاسبات (آراء) اضافی یا مفقود، مسئله ی بالقوه ی انباشتن برگه رای در صندوق و یا پوشانده و یا برداشتن رای را که مسؤلان ) انتخابات از حل آن عاجزند، ثبت می کنند.

 

 

شمارش آراء شهری

گزارش تراز شده ی حوزه ی رای گیری را که به مرکز جمع آوری آراء شهری تقدیم می شود، سپس می توان در " سند اعلان آراء " شهر درج کرد. " سند اعلان آراء " سابق دارای یک ستون برای هر حوزه رای گیری می باشد، " سند اعلان آراء " جدید باید دارای دوستون - ستون بدهکارچپ و ستون بستانکار راست - برای هر حوزه ی رای گیری باشند. مجموع های ردیف طبق معمول اضافه و در ستون های بدهکار یا بستانکار درست ثبت می شوند. در اینجا هم، با فرض بسته بودن تمام راه های اشتباه ، درطی فرآیند انتقال و تثبیت (آراء)، مجموع های ستون بدهکار و بستانکار باید تراز باشند. و گرنه برای شناسایی مساله و تصحیح آن باید فرآیند انتقال ( آراء ) را بازبینی و تمام افزوده ها را دوباره رسیدگی کرد.

جدول 4،5و6 چگونگی شباهت گزارش های برگه رای و رای دوطرفه را در مورد یک شهر فرضی که سه حوزه رای گیری دارد، نشان می دهد. (مطابق روش عمل فیلیپین، آراء به صورت حروف هم درسند "نتایج انتخابات" و در سند  

" گواهی های جمع آوری آراء" ولی نه درسند " اعلان آراء" نوشته می شوند.

به یاد داشته باشید که دو ستون سمت راستی در جداول4،5و6 مجموع ارقام ردیف برای شهرداری را نشان می دهند. در اینجا هم اگر در انتقال داده ها از" گزارش های حوزه ی رای گیری " و افزودن مجموع ارقام ردیف برای حساب مجموع ارقام شهری، اشتباهاتی به وجود نیامده باشد، دو ستون سمت راستی باید تراز باشند.

 

 

 

جدول  4: اعلان آراء شهری، وضعیت برگه رای

     مجموع ارقام

     حوزه ی 3

 حوزه 2        

       حوزه 1

 

بس

بد

بس

بد

بس

بد

بس

بد

نوع آراء

 

600

 

205

 

195

 

200

اختصاص یافته

 

0

 

0

 

0

 

0

اضافی

414

 

144

 

120

 

150

 

ریخته شده در صندوق

180

 

60

 

75

 

45

 

بلااستفاده

3

 

 

 

 

 

3

 

خراب شده

3

 

1

 

0

 

2

 

کسری

600

600

205

205

195

195

200

200

مجموع ارقام

  جدول 5: اعلان آراء شهری، رئیس جمهوری

1

تعداد مقامها

     مجموع ارقام

     حوزه ی 3

 حوزه 2        

       حوزه 1

 

بس

بد

بس

بد

بس

بد

بس

بد

آراء

 

414

 

144

 

120

 

150

موجود

30

 

5

 

20

 

5

 

بی اعتبار یا خالی

200

 

100

 

20

 

80

 

نامزد1

115

 

30

 

35

 

50

 

نامزد2

69

 

9

 

45

 

15

 

نامزد3

414

414

144

144

120

120

150

150

مجموع ارقام













 

جدول 6: اعلان آراء شهری در مورد سناتور

12

تعداد

 مقامها

 

     مجموع ارقام

     حوزه ی 3

حوزه 2         

       حوزه 1

 

 

بس

بد

بس

بد

بس

بد

بس

بد

آراء

 

 

4968

 

1728

 

1440

              

1800

موجود

 

 

0

 

0

 

0

 

0

اضافی

 

1328

 

263

 

840

 

225

 

بی اعتبار یا خالی

 

260

 

115

 

5

 

140

 

نامزد 1

 

255

 

110

 

10

 

135

 

نامزد 2

 

250

 

105

 

15

 

130

 

نامزد 3

 

245

 

100

 

20

 

125

 

نامزد 4

 

240

 

95

 

25

 

120

 

نامزد 5

 

235

 

90

 

30

 

115

 

نامزد 6

 

230

 

85

 

35

 

110

 

نامزد 7

 

225

 

80

 

40

 

105

 

نامزد 8

 

265

 

120

 

45

 

100

 

نامزد 9

 

270

 

125

 

50

 

95

 

نامزد 10

 

275

 

130

 

55

 

90

 

نامزد 11

 

215

 

70

 

60

 

85

 

نامزد 12

 

220

 

75

 

65

 

80

 

نامزد 13

 

225

 

80

 

70

 

75

 

نامزد 14

 

230

 

85

 

75

 

70

 

نامزد 15

 

4968

4968

1728

1728

1440

1440

1800

1800

مجموع




















 

در ایجاد سند" گواهی رای " شهری با استفاده از مجموع ارقام در سند " اعلان رای "، در انتقال سند " گواهی رای " شهری به سند " اعلان آراء " استانی، در ایجاد سند " گواهی جمع آوری آراء " با استفاده از سند " اعلان آراء استان" و بالاخره در جدول بندی نتایج ملی با استفاده از سند " گواهی جمع آوری آراء استانی، باید به صورت متوالی از این اصل دوطرفه ی کار با دو ستون تراز، استفاده کرد.

گزارش وضعیت حوزه ی رای گیری

گزارش های شهری، استانی و ملی باید شامل جدول هم باشد که تعداد حوزه های شمارش شده را آن طور که در جدول 7 نشان داده شده است، گزارش کند. ارائه این قبیل داده ها درباره ی حوزه ی رای گیری، به مسؤلان انتخابات، حسابرسان، ناظران رای گیری و سایر شرط بندی ها، امکان می دهد که متوسطها در هر حوزه را که برای ردیابی اشتباهات و تقلب ضروری هستند، حساب کنند. برای انجام این کار از قواعد معمول حسابداری دوطرفه استفاده می شود. توصیه می شود که یک حسابدار متخصص، گزارش های شهری، استانی، و ملی را مورد گواهی قرار دهد.

جدول 7. سند" اعلان آراء" شهری وضعیت حوزه ی رای گیری

بستانکار

بدهکار

داده های حوزه

 

3

تعداد حوزه

3

 

شمارش شده

0

 

شمارش نشده

3

3

مجموع

 

 

نمودار اصلی محاسبات برای نگهداری و ثبت کردن انتخابات

سیستم حسابداری دوطرفه جدول بندی و حفظ و ثبت کردن انتخابات، حداقل شامل محاسبات زیر هست : برگه رای های اختصاص یافته، برگه رای های ریخته شده در صندوق، برگه رای های اضافی، برگه رای های بلا استفاده، برگه رای های خراب شده، برگه رای های مفقود(کسری)، برای هر سمت یا هر طرح پیشنهادی : آراء موجود، آراء خالی یا بی اعتبار، آراء اضافی، نامزد یا گزینه 1، نامزد یا گزینه 2 ،و ... نامزد یا گزینه ی n ( تا بی نهایت ) آراء مفقود نتایج اختصاص یافته ی انتخابات، نتایج انتخابات براساس جمع آوری آراء،  نتایج اضافی  انتخابات،  نتایج بلا استفاده  انتخابات، نتایج خراب شده انتخابات،  نتایج کسری انتخابات.

این مقاله بعنوان کتاب راهنمایی برای حفظ و ثبت انتخابات دوطرفه  نیست. کتاب راهنمای کامل، شامل دستورات ویژه ای است درباره ی ثبت  هر معامله برگه رای و شمارش رای در دفتر روزنامه انتخابات؛ انتقال در دفترکل انتخابات؛ انجام تراز آزمایشی؛ انجام اصلاحات و بستن ثبت ها؛ ترکیب گزارش با سطوح بعدی، طراحی شکل گزارش های مربوط به برگه رای، رای، و حوزه ی رای گیری ؛ و جزییات دیگر. کتاب راهنما، ممکن است شامل ثبت و نگهداری در سطوح شهری، استانی و ملی باشد. علاوه براین، کتاب راهنما، موارد ویژه مثل رای زود هنگام، برگه رای های ارسال شده با پست ( در جایی که این کار رایج باشد) و انتخابات ویژه را در نظر می گیرد .

هنگام یافتن راه حلی برای جزئیات کامل شمارش های آراء انتخابات دوطرفه، باید مراقب بود که تا جای ممکن، سادگی سیستم حفظ شود، به طوریکه شهروندان عادی هم بتوانند آنرا درک کنند.

شاید برای حل تمام جزئیات دو طرفه اتنخابات، شاید نگرانی برای نگهداری یک سیستم ساده ممکن،بنابراین این ممکن است برای سکونت اصلی قابل درک باشد. بهترین چیز مورد نیاز، برنامه کامپیوتری صفحه گسترده ( مثل اکسل) باشد.

 

محدودیت ها

حسابداری دوطرفه را نباید گلوله ای جادویی دانست که تقلب انتخاباتی را محو خواهد کرد. این روش، مثلاً برای خرید رای، انجام فعالیت های انتخاباتی با استفاده از منابع دولت، صرف هزینه ی زیاد برای انتخابات، یا جلوگیری انتخابی از رای، هیچ تاثیری ندارد. باید از این روش توام با سایر ابزارهای ردیابی، بررسی و کنترل تقلب استفاده کرد، تا بهترین نتیجه حاصل شود. حتی در تجارت که استفاده از روش های دوطرفه چند سال سابقه دارد، هنوز هم دغل کاری های مربوط به تجارت کشف می شود و صاحبان تجارت، و مصرف کنندگان نیز باید هشیار باقی بمانند، اما راهکار دوطرفه پیشرفتی بزرگ شناخته می شود که اشتباهات را به حداقل رسانیده، قابلیت حسابرسی را بهبود بخشیده و تقلب را کاهش داده است .

 

نتیجه گیری

جدول بندی برگه رای ورای می تواند از روش های استاندارد ثبت دوطرفه که همیشه شامل ثبت مقادیر برابراست  به طرز معنی داری سود ببرد. با تعویض روش های شمارش یک طرفه انتخابات یعنی روش رایج امروز در اکثر کشورها  با روش های ثبت دوطرفه، جلوی شمارش کند آراء انتخابات که دلیلش بحث های بی پایان بر سر اشتباهات هست گرفته می شود، حسابرسی بعد از انتخابات تسهیل و ردیابی تقلب در جمع آوری آراء آسانتر می شود. از این راهکار هم برای سیستم های انتخابات دستی و هم خودکار می توان استفاده کرد .