X
تبلیغات
رایتل

گزارش کارآموزی مهد کودک

 

مهد کودکی را که کارآموزی می کردید معرفی کنید.

مهد کودکی که من در آنجا مشغول به کارآموزی بودم با مساحت تقریبا 230 متر و حیاط 40 و سالن بازی 30، کلاسها آمادگی 1 15 و آمادگی 2، 15، و کلاس 3-4ساله 15 و دفتر مدیر 15 وسالن تلویزیون 30 می باشد که در گروه 3-4 ساله دارای 20 کودک که برای این کلاس بسیار زیاد می باشد. این گروه سنی طوری هستند که هر کدام در حال جنب و جوش و تحرک می باشد و فضا بسیار کوچک است و از وسایل کمک آموزشی و کتاب کمکی علاوه بر کتابهای آموزشی خودشان استفاده نمی شد- کاردستی بسیار محدود می باشد- وسایل بازی برای کودکان هم نداشتند در گروه 4-5 ساله آمادگی 1 دارای 19 کودک که کلاس بسیار کوچک طوری که ** هم جای برای رفت و آمد بین بچه ها نداشت. مدیر امکانات آموزشی بریا مربیان قرار نمی داد مثل وسایل کمک آموزشی- کتاب کار مربی- و حتی آن ها کتاب به این مهمی یعنی زبان آموزی در اختیار کودکان قرار ندادند که خزانه لغات کودکان کمی وسیعتر شود. هیچگونه وسایلی برای خلاقیت و شکوفایی کودکان مثل پازل، جورچین، و... وجود نداشت تا کمی کودکان را به فکر وادارند. در گروه 6سال آمدگی 2 با 13 کودک که به نظر من همه آن ها جای خیلی کمی داشتند و مثل دو گروه قبلی هیچگونه امکانات کمک آموزشی نداشتند وسیله بازی به غیر از لگو و خمیر هیچ چیز دیگری نداشتند.

مدیر مسئول: مدیر مسئول خانم بایگی دارای لیسانس ادبیات با 3 سال سابقه کاری می باشند که تجربه ی زیادی در این زمینه کسب نکرده بودند. امکانات زیادی در اختیار مربیان قرار نمی دادند تا آنها بتوانند دانشی را که کسب می کنند در اختیار کودکان قرار بدهند. امکانات بسیار کم بود وظایف یک مدیر پیش دبستانی به شرح زیر است:

1) تعیین وظایف کلیه مربیان و کارکنان

2) ترتیب دادن جلسات بحث و انتقاد دوستانه بین همکاران و مدرسه

3) ترتیب دادن جلسات خصوصی بین مدیر و مربی

4) ارزشیابی از کار مربیان

5) ایجاد کتابخانه برای مربیان و استفاده مفید از کتابخانه برای همکاران

6) توجه به مسائل شخصی و خانوادگی مربیان و تشویق و دلگرم ساختن آنان به کار و فعالیت

7) نظارت در اجرای هرچه بهتر برنامه های تنظیم شده

8) تنظیم برنامه سالانه، هفتگی- روزانه برای کار کلاسها

9) تشکیل جلسات با اولیا و مربیان و نظرخواهی از آنان در جهت بهبود کارها

10) استفاده از خلاقیت کودکان و مربیان در مرکز آموزش

11) انجام امور مالی و اداری در پشتیبانی از برنامه های آموزشی

پس اگر تحثیلات این خانم در خصوص همین زمینه بود تجربه ی بیشتری کسب می کرد و کودکان هم در این زمینه آسیب نمی دیدند.

ساعت کاری در مهد: ابتدا تنظیم ساعت در کودکان با در نظر گرفتن سن و سال آنان، توانایی های ذهنی کودکان و عوامل دیگر از قبیل وسایل آموزشی و روشهای آموزش و نظایر آن انجام می گیرد.

به تناسب ساعتهای را برای کودکان تدارک می بینند با توجه به مدتی که کودکان را نگهداری می کنند ساعت روز را بین فعالیت های مختلف کودکان تقسیم بندی می کنند. در هر ساعت از روز فعالیت هایی را پیش بینی می کنند که وسیله مربیان به مورد اجرا گذاشته می شود معمولاً در مهد کودک سه نوع ساعت کار می توان مشاهده کرد. ولی کمیت آن ها بستگی به اداره کنندگان مهد دارد.

1- ساعاتی از روز را کودکان سرگرم فعالیت هایی هستند که این فعالیت ها به دقت قبل از ورود به کلاس از طریق مربی تهیه و تنظیم شده اند و یا راهنمایی مربی اجرا می شوند مدت این نوع فعالیت ها معمولاً بین 15 تا 30 دقیقه در روز است و کودکان قدم به قدم در انجام فعالیت ها راهنمایی می شوند این نوع برنامه در کلاس های کودکان 5 و 6 ساله بیشتر اجرا می گردند و در کلاس های پائین مانند 3 و 4 سال حجم چنین برنامه هایی کم است.

2- در مهد کودک ساعاتی را که کودکان به فعالیت هایی می پردازند که درنیمی از برنامه وسیله مربی راهنمایی می شود ولی نصف فعالیت ها را کودکان به صورت آزاد اجرا می کنند و مخصوصاً سعی بر این است که کودکان از خلاقیت و ابتکار خویش در انجام کارها بهره بگیرند مدت این برنامه ها معمولاً حدود 30 الی 40 دقیقه در روز است.

 

 

معرفی مربیان و تحصیلات آنها :

 

خانم زهره صادقی ( مربی 6 ساله ها )

تحصیلات : فوق دیپلم ادبیات

سابقه : 9 سال

 

خانم راضیه سبوسی ( مربی 5-4 ساله ها )

تحصیلات : لیسانس علوم اجتماعی

سابقه : 3 سال

 

خانم رؤیا معدنی ( مربی 4-3 ساله ها )

تحصیلات :‌فوق دیپلم مربی کودک

سابقه : 3 سال


 مراحل کارهای انجام شده در محل کارآموز: {گزارش روزانه}

در تاریخ 10/7/86 ساعت 7:35 وارد مهد شدم ابتدا من با بچه ها آشنا نبودم مدیر آنها را به من معرفی کرد و من هم خودم را به آن ها معرفی کرده بودم. بچه ها با کمک مربی با هم نرمش کردند و بعد از نرمش مشغول خوردن صبحانه شدند و بعد از خوردن صبحانه با هم به کلاس رفتیم. دفتر نقاشی و رنگ آمیزی را بین بچه ها پخش کردم بچه ها شروع به رنگ آمیزی کردند. بعد مربی نقاشی وارد کلاس شد دفتر نقاشی را پخش کردم اشکال هندسی را به آنها یاد داد. من با بچه ها صندلی بازی کردم و بعد از آن برای آین ها قصه ی بزبزقندی را همراه با تقلید صدا خواندم و کلاس تمام شد و من هم بقیه ی ساعت را همراه با بچه ها پائین مشغول شدم و با هم کمی بازی کردیم و بعد از آن ساعت 12:35 از مهد خارج شدم.

 

در تاریخ 12/7/86 ساعت 7:35 وارد مهد شدم بعد از کمی نرمش و خوردن صبحانه بچه ها به کلاس رفتند کمی نقاشی کردند. بعد شعر آی قصه، قصه را با هم تمرین کردیم و چون کتاب آموزشی آنها نیامده بود بچه ها به سالن رفتند و کمی با اسباب بازیهای خود بازی کردند و بعد از بازی مشغول خوردن میوه ها شدند و من هم کاردستی مربوط به عید سعید فطر را درست کردم.

 

 

 

 

 


در تاریخ 14/7 ساعت 7:35 وارد مهد شدم بعد از کمی نرمش بچه ها مشغول خوردن صبحانه شدند و بعد از آن وارد کلاس شدند. دفتر شطنجی را به آنها دادم به همراه مدادرنگی *** شکل چهارخانه برای آموزش مفاهیم ریاضی و همچنین تقویت انگشتان و هماهنگی بین چشمها را انجام دادیم و با مداد رنگی شکل چهارخانه را رسم کردیم و آنها رنگ آمیزی کردند و بعد از آن بریا آنها قصه ی حسنی را خواندم و بعد به سالن رفتیم مشغول خوردن میوه شدند بعد از آن کمی بازی کردیم و دوباره به کلاس برگشتیم وبه آنها خمیر دادم و با هم مشغول خمیر باز شدیم و ساعت 12:35 از مهد خارج شدم.

 

 

 

 

 

در تاریخ 15/7 ساعت 10:35 وارد مهد شدم چون واحد کار مربوطه به فصل پائیز بود از قبل برای بچه ها میوه های فصل پائیز انار سیب- گلابی را در خانه تهیه کردم و بین بچه ها پخش کردم و آن ها خودشان مشغول برش زدن شدند و به دفتر کارشان چسباندند و بعد من به همراه مربی برای درست کردن کاردستی به سالن رفتیم و من با بچه ها مشغول بازی شدم.

 

 

 

 

 

در تاریخ 17/7 ساعت 7:35 وارد مهد شدم کمی کنار بچه ها نشستم و با هم به تماشای تلویزیون نشستم بعد بچه ها کمی نرمش کردند و بعد از نرمش مشغول خوردن صبحانه شدند بعد از صبحانه به کلاس رفتیم من برای بچه ها قصه ی حسنی را خواندم و آنها هم با لذت گوش می دادند و بعد از خواندن قصه دفتر رنگ آمیزی را به آنها دادم و مشغول رنگ آمیزی شدند و بین رنگ آمیزی معلم نقاشی آمد و دفتر نقاشی را بین بچه ها پخش کرد و مربی به آنها نقاشی آموزش داد و من و مربی به بیرون از کلاس رفتیم و مشغول درست کردن کاردستی شدیم و من هم به آنها کمک کردم و مربی با بچه ها بازی کرد. و بعد از بازی میوه های خود را خوردند و من به خاطرکاردستی که در مورد بدن حیوانات بود که بدن آنها از چی پوشیده است. بدن گوسفند بود. کودکان پنبه را گرد می کردند و به بدن گوسفند می چسباندند و من تا ساعت 1:35 در مهد ماندم و به مربی کمک کردم و بعد از آن تا ساعت 1:35 از مهد خارج شدم.

 

 

 

 

 

در تاریخ 19/7 ساعت 7:35 وارد مهد شدم روز پنجشنبه ورزش صبحگاهی نداشتیم بچه ها بعد از دیدن تلویزیون به خوردن صبحانه مشغول شدند و بعد از تمام شدن صبحانه به کلاس رفتیم. دفتر کار را به آنها دادیم و آنها مشغول رنگ آمیزی شدند و بعد از رنگ آمیزی مربی کار آنها را تأیید کرد و بعد من برای آنها کتاب داستان خواندم بعد از قصه به حیاط رفتیم و آنها به نوبت تاب بازی کردند بعضی ها هم مشغول دیدن خرگوشی که در حیاط بود شدند و با هم در مورد این موجود صحبت می کردند و به آن برگ درخت را می دادند.

 


در تاریخ 22/7 ساعت 7:35 وارد مهد شدم. بع داز کمی تلویزیون دعای قبل از صبحانه را خواندند و مشغول خوردن صبحانه شدند و بعد از اتمام صبحانه به اتفاق هم به کلاس رفتیم بعد از چیدن کمی با هم شعر و قرآن سوره کوثر تمرین کردند بعد آموزش اعداد را داشتیم (10و...و2و1) که برای هر کدام شکلی در دفتر شطرنجی کشیده شد و آنها رنگ آمیزی کردند. بعد از آن دفتر نقاشی را به بچه ها دادیم بعد هر یک مشغول نقاشی شدند بعد از پایان نقاشی و جمع کردن دفتر نقاشی مربی یک کتاب داستان خواند و بعد از پایان داستان من با آنها بازی بگرد و پیدایش کن را بازی کردم. ساعت بعدی دفتر شطرنجی را به آنها دادیم و از قبل من شکل علامت استاندارد را طراحی کرده بودم و بعد از کمی توضیح اینکه روی هر چیزی که علامت استاندارد دارد استفاده کنند مرغوبتر و بهداشتی است و باید آنها را استفاده کنند.

 

 

 

 

 

در تاریخ 23/7 ساعت 7:35 وارد مهد شدم بعد از کمی نرمش و تلویزیون مشغول خوردن صبحانه شدند و بعد از اتمام صبحانه خدا را به خاطر این همه نعمت شکر کردند بعد از آن با هم به کلاس رفتیم شعر جلسه ی قبل را با هم کار کردیم و یک سوره خواندیم و بعد از آن من برای آنها در مورد آبزیان توضیح دادم اینکه کجا زندگی می کنند، چه چیزی می خورند، چه طور تنفس می کنند، با چه وسیله ای تنفس می کنند و بعد از آن یک کتاب داستان برای آنها خواندم بعد از آن بازی یک دستا روی میز، 2 دستا زیر میز برای آموزش ریاضی انجام دادم بعد در دفتر نقاشی، نقاشی آزاد کشیدند.


در تاریخ 24/7 ساعت 7:35 وارد مهد شدم بعد از تماشای تلویزیون و ورزش صبحگاهی دعای قبل از غذا را شروع به خواندن کردم و بعد از پایان غذا خدا را شکر کردند و بعد از خوردن صبحانه به سمت کلاس رفتند مربی با آنها شعر کار کرد و بعد از شعر یک کتاب داستان برای آنها خواندم بعد از کتاب داستان دفتر نقاشی را بین آنها پخش کردیم مربی نقاشی آمد و به آنها نقاشی یاد داد و من هم در دفتر شطرنجی آنها برای آموزش مفاهیم علوم تجربی «بهداشت» شکل مسواک و شانه را رسم کردم تا رنگ بزنند و بعد شروع به خوردن میوه کردند بعد از خوردن میوه به کلاس برگشتند دفتر شطرنجی را به‌ آنها دادیم و مسواک و شانه را رنگ آمیزی کردند و بعد از رنگ آمیزی به سالن رفتیم و من طرز راه رفتن خرس، کرم، کانگارو را یاد دادم و همه با هم اجرا می کردند و خیلی خوششان آمد.

 

 

 

 

 

در تاریخ 26/7 ساعت 7:35 وارد مهد شدم. تماشای تلویزیون- به کلاس رفتیم روز اسباب بازی بود و با هم به سالن رفتیم و بازی کردیم. دفتر نقاشی داده شد و نقاشی آزاد کشیده شد.

در تاریخ 28/7 ساعت 7:30 وارد مهد شدم بعد از نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم. با هم سرودهای روز قبل را تمرین کردیم واحد کار آن روز بهداشت شعر جدیدی در مورد بهداشت یاد داده شد. مربی می خواند و بچه ها تکرار می کردند. نقاشی آزاد کشیده شد. چند کلمه ی انگلیسی آموزش داده شد. برای خوردن میوه به سالن رفتند با هم سرسره بازی کردند.

 

 

 

در تاریخ 29/7 ساعت 7:30 وارد مهد شدم. بعد از نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه و بعد به کلاس رفتند شعر کلاغی در خیابان را با هم تمرین کردند. با هم چند کلمه ی انگلیسی (گوش- چشم- دست) را با هم تمرین کردند. کتاب کار داده شد و اعضای بدن انسان را که جدا از هم بود رنگ آمیزی کردند و برش زدند و با نظم و ترتیب کنار هم قرار دادند و در کتاب کار چسباندند.

 

 

 

 

 

در تاریخ 1/8 ساعت 7:30 وارد مهد شدم بعد از نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم و شعر و قرآن و کلمه های انگلیسی را با هم کار کردیم. سوره النظافه. (آشنایی با وسایل بهداشت شخصی) و سوره احسان و بوالوالدین (به پدر و مادر خود نیکی کنید) را کار کردند و مربی نقاشی آمد و نقاشی کار کردند. من واحد کار موجودات زنده و غیر زنده را به آنها آموزش دادم و آنها شکل های روی برگه می دیدند و می گفتند کدام زنده م کدام غیرزنده است. یک قصه هم برای آنها خواندم.

 

 

 

 

 

در تاریخ 3/8 ساعت 7:30 وارد مهد شدم بعد از صبحانه و تلویزیون به کلاس رفتیم ابتدا با هم شعر و قرآن تمرین کردیم بعد یک نقاشی آزاد کشیدند و چون روز پنج شنبه روز اسباب بازی بود با هم بازی کردیم.

در تاریخ 5/8 ساعت 7:30 وارد مهد شدم بعد از تماشای تلویزیون و ورزش صبحگاهی و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم شعرهای روزهای گذشته را یادآوری کردند یک قصه برای آنها خواندم و بازی درگوشی با هم بازی کردیم خیلی خوششان آمد بعد از آن من به همراه مربی با هم کاردستی درست کردیم و بعد با بچه ها صندلی بازی کردم.

 

 

در تاریخ 6/8 ساعت 7:30 وارد مهد شدم بعد از ورزش صبحگاهی- خوردن صبحانه- به کلاس رفتیم با هم شعر کار کردیم بعد کتاب کار به آنها داده شده و در مورد آداب غذاخوردن برای آنها توضیح دادم بعد آنها رنگ آمیزی کردند.

 

 

 

در تاریخ 7/8 ساعت 7:10 وارد مهد شدم بعد از ورزش و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم و من با بچه ها شعرهای دفعه ی پیش و سئوالاتی در مورد آداب غذاخوردن پرسیدم بعد از آن در مورد خیابان و پلیس برای آنها توضیح دادم. اینکه چه جور جایی است- چه مقدار باید از خیابان عبور کنیم- باید به پلیس احترام بگذاریم و سئوالاتی پرسیدم و آنها جواب دادند و نقاشی در این مورد کشیدند.

 

 

 

 

 

در تاریخ 8/8 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از ورزش و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم با هم شعر و سرود کار کردم بعد از آن در مورد علامت استاندارد توضیح داده شد که روی وسیله ها- خوراکی ها علامت استاندارد دارد بعد از آن بچه ها تک تک خوراکی ها را درآوردند و علامت استاندارد را نشان می دادند.

 

 

 

 

 

در تاریخ 10/8 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از خوردن صبحانه و ورزش صبحگاهی بچه ها به کلاس رفتند روز اسباب بازی بود هر کدام برای خودشان اسباب بازی آورده بودند کمی با هم سرود خواندیم. واحد کار آنها در مورد حیوانات اهلی بود که شکلی در این مورد در دفتر شطرنجی آنها کشیده بودیم که هر کدام که اهلی بود را رنگ می زد.

 

 

 

 

 

در تاریخ 12/8 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از ورزش و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم واحد کار آن روز آنها در مورد جانوران بود (نوع حرکت آنها، کجا زندگی می کنند، نوع غذای آنها با هم فرق می کند، تخم گذارند، بچه زا هستند) آنها در کتاب کار خودشان تصاویر را مشاهده می کردند و بعد از آن شروع به رنگ آمیزی کردند.

در تاریخ 13/8 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از ورزش و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم واحد کار آنها زبان آموزی بود (با کودکان در مورد محیط خارج از منزل و کودکستان بحث و گفتگو کنیم و اشکالات تلفظی آنها را برطرف کنیم) و اینکه وقتی به مهد می آیند در مسیر چه چیزهایی می بینند بعد برای لگوبازی به سالن رفتیم و با هم بازی کردیم.

 

 

 

 

 

در تاریخ 22/8 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از ورزش و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم مربی ابتدا با آنها شعر و لغات انگلیسی کار کرد بعد از آن واحد کار آنها در مورد گیاهان بود. (شکوفه دارند- بعضی میوه می دهند، ریشه آنها با هم فرق می کند و...) و آنها در کتاب کارشان رنگ آمیزی کردند. بعد از پایان رنگ آمیزی برای آنها قصه خواندم و خیلی خوششان آمد.

 

 

 

 

در تاریخ 24/8 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از خوردن صبحانه و ورزش به کلاس رفتیم ابتدا شعر- سوره ی قرآ  و چند لغت انگلیسی کار کرد واحد کار آنها در مورد مفهوم کمتر- بیشتر بود که توضیحی در این مورد داده شد و در دفتر شطرنجی آنها شکلی رسم شده بود که آنها با توجه به مفهوم، رنگ آمیزی می کردند. و با توجه به روز اسباب بازی به سالن رفتند و با هم بازی کردند و خمیر هم داده شد با هم اشکالی درست کردیم.

در تاریخ 26/8 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از ورزش صبحگاهی- و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم واحد کار آنها در مورد تغذیه سالم و ناسالم (خوردن غذاهای مفید باعث سلامت انسان می شود) (از خوردن غذاهای مانده و آلوده خودداری کنند) (خوردن خوراکی های غیرمفید باعث بی اشتهایی و بیماری می شوند) توضیح داده شد و آنها هم تصاویری را که در کتاب کار آنها وجود داشت را با توجه به توضیح داده شده رنگ آمیزی کردند و در پایان به سالن رفتیم و با هم لگو بازی کردیم.

 

 

در تاریخ 27/8 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از ورزش و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم بعد از خواندن شعر و تکالیف قبلی مربی نقاشی آمد و به آنها نقاشی یاد داد و بعد از آن بچه ها برای خوردن میوه به سالن آمدند و کمی با هم بازی کردیم و دوباره به کلاس برگشتیم و در مورد مفهوم بزرگتر و کوچکتر و مفهوم خانه برای آنها صحبت کردیم (انواع خانه- چادر- یخی- آپارتمانی- ویلایی) و کدام خانه بزرگتر و کدام خانه کوچکتر است توضیح داده شد و آنها را رنگ آمیزی کردند و بعد از پایان به آنها پازل داده شد و بازی کردند و با بچه ها عوض می کردند تا پازل آنها تکراری نباشد.

 

 

 

 

در تاریخ 29/8 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از ورزش و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم. بعد از خواندن شعر و مشاهده تکالف قبلی واحد کار آنها در مورد آب بود که توضیحی داده شد (بو دارد یا نه- مزه دارد- چه رنگی است) (صرفه جویی کنند- آب مصرف فراوانی دارد) کتاب کار به آنها داده شد و مشغول رنگ آمیزی شدند و بچه ها را به حیاط بردیم و تاب و سرسره بازی کردند.

در تاریخ 3/9 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از خوردن صبحانه- ورزش صبحگاهی و تماشای تلویزیون به کلاس رفتیم بعد از تمرین شعر- قرآن- واحد کاری در مورد پرورش مشاهده و آشنایی با مفهوم بزرگترین مثلاً شباهتها و تفاوتها یک خانه را بگویند و هم چنین بزرگترین پنجره را رنگ آمیزی کنند و بعد از آن کتاب کار به آنها داده شد و رنگ آمیزی کردند و در پایان من با آنها بازی بگرد و پیدایش کن را بازی کردم.

 

 

در تاریخ 6/9 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از خوردن صبحانه- ورزش صبحگاهی با هم به کلاس رفتیم و کمی شعر و لغت انگلیسی با هم کار کردیم بعد مربی نقاشی آمد و با هم نقاشی کار کردند. بعد مربی درمورد پرورش مهارت کاربرد ابزار توضیح داد (با بریدن خط های مهمتر و تا کردن خط چین ها خانه بسازند) و کتاب کار به آنها داده و برش زدند و در پایان یک قصه کوتاه خواندم.

 

در تاریخ 10/9 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از تماشای تلویزیون- خوردن صبحانه و ورزش صبحگاهی به کلاس رفتیم مربی شعرهای سری قبل را با آنها تمرین کرد. بعد از آن واحد کار آنها در مورد نکته ی بهداشتی (استحمام باعث سلامتی می شود- از دارو باید سر ساعت استفاده کرد- هنگام بیمار شدن باید به پزشک مراجعه کرد) توضیح داده شد. با توجه به توضیح رنگ آمیزی کردند و در پایان به سالن رفتیم و من با آنها یخ شو- آب شو بازی کردم.

 

در تاریخ 13/9 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از ورزش و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم من با آنها لغت انگلیسی و شعر کار کردم و اینکه چراغ راهنمایی چند رنگ دارد. بعد از آن مربی نقاشی آمد و با آنها نقاشی کار کرد و بعد از نقاشی بچه ها برای خوردن میوه به سالن آمدند و بعد از تمام شدن میوه دوباره به کلاس برگشتند و مربی در مورد ایجاد ذوق هنری (از کودکان بخواهید از شکل های پائین هر چند تا که لازم است برش بزنند و این خانه را با آن تزئین کنند) توضیح داده شد و سپس قیچی دادیم و برش زدند و آن خانه را تزئین کردند.

در تاریخ 17/9 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از ورزش و خوردن صبحانه به کلاس رفتم بعد از خواندن شعر، لغت انگلیسی چند حیوان اهلی و وحشی نام بردن بچه ها پای تخته آمدند و هر لغت انگلیسی را یاد گرفتند را نقاشی کردند بعد من در مورد نکته ی بهداشتی (سبزی و میوه را قبل از خوردن بشویید- پس از کار با خاک و گیاه دستتان را بشوئند- موقع عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را بگیرد) توضح داده شد سپس کتاب کار را به آنها دادیم و رنگ آمیزی کردند بعد از آن من برای بازی به حیات رفتیم.

 

در تاریخ 20/9 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از ورزش و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم مربی کمی با آنها شعرهای جلسه ی قبل را خواند با توجه به اینکه در این روز مربی نقاشی می آمد دفتر نقاشی را یکی از بچه ها بین آنها پخش کرد و شروع به کشیدن نقاشی کردند. بعد از پایان نقاشی مربی که واحد کار آنها در مورد ایجاد آمادگی برای نوشتن (از کودکان بخواهید کلیدها را رسم خطوط عمودی به قفل ها وصل کنند) توضیح داده شد و آنها هم خطوط عمودی را رسم کردند، بعد از آن یک قصه ی کوتاه خوانده شد.

در تاریخ 24/9 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از ورزش صبحگاهی- خوردن صبحانه به کلاس رفتیم بعد کمی با شعر در مورد شب یلدا تمرین کردیم و در مورد نکته ی بهداشتی (در روز باید سه بار مسواک بزنید- چه موقع هایی باید مسواک بزنید- طرز صحیح مسواک زدن) توضیح داده شد. آنها با توجه به توضیح داده شده برای تصاویر یک داستان می گفتند و بعد آن را رنگ آمیزی می کردند و در پایان به آنها خمیر داده شد و با هم به خمیربازی پرداختیم.

 

 

 

 

 

در تاریخ 27/9 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از ورزش و خوردن صبحانه به کلاس رفتیم با توجه به اینکه نقاشی داشتند مربی نقاشی آمد و با آنها نقاشی اشکال هندسی را کار کرد بعد از نقاشی مربی به کلاس رفت و به مناسبت شب یلدا و عید قربان توضیحاتی داد و در دفتر شطرنجی تصویر یک هندوانه را با کاغذرنگی درست کردیم و آنها را چسباندند و بعد از آن در مورد اسراف کردن را کاری ناپسند می دادند وسوره ی (کلو واشرابو و لا تسرفوا) توضیح داده شد و آنها هم در کتاب کار خودشان با توجه به توضیح داده شده رنگ آمیزی کردند.

 

 

 

 

 

در تاریخ 1/10/86 ساعت 7:15 وارد مهد شدم بعد از تلویزیون- صبحانه- ورزش به کلاس رفتیم. مربی برای آنها شعر خواند و کمی لغت انگلیسی کار کرد و بعد از آن دفتر رنگ آمیزی را به کودکان داد و رنگ آمیزی کردند و بعد از آن به سالن رفتیم و با هم بازی کردیم و آنها به نوبت سرسره بازی کردن.


گزارش هفتگی:

گزارش 1)

 در تاریخ 10/7/86- رنگ آمیزی- قصه ی بزبز قندی  12/7- رنگ آمیزی- شعر- سرودخوانی- اسباب بازی- کاردستی

گزارش 2)

14/7 ß دفتر شطرنجی- رسم شکل چهارخانه- قصه ی حسنی- خمیر 15/7- واحد کار پائیز- کشیدن میوه روی کاغذ و برش توسط کودک 17/7- تلویزیون ورزش- صبحانه- داستان- کاردستی- رنگ آمیزی 19/7- دفتر شطرنجی- رفتن به حیاط

گزارش 3)

22/7- آموزش شمارش اعداد (10 ............1)- نقاشی- قصه گویی- لگوبازی- دفتر شطرنجی- رنگ آمیزی- خیمربازی 23/7- ورزش- صبحانه- شعر یاد دادن سوره- بازی- آموزش مفهوم زیر و رو- نقاشی آزاد.

24/7- ورزش- صبحانه- شعر- قصه- نقاشی- طرز راه رفتن خرس- کرم- کانگارو26/7- اسباب بازی- رنگ آمیزی بهداشت

گزارش 4)

28/7- تلویزیون- ورزش- صبحانه- سرود- بازی درگوشی برای تقویت حس شنوایی- تمرکز حواس- واحد کار بهداشت- آموزش شعر در مورد بهداشت- نقاشی آزاد- کلمه ی انگلیسی- بازی

29/7- تلویزیون- ورزش- صبحانه- شعر- چند لغت انگلیسی (دست-پا-گوش)- دفتر کار- صندلی بازی

1/8- تلویزیون- ورزش- صبحانه- شعر- آموزش سوره- آشنایی با وسایل بهداشتی- واحد کار موجودات زنده و غیرزنده


گزارش 5)

5/8- شعر- بازی درگوشی- درست کردن کاردستی- صندلی بازی 6/8- شعر- واحد کار آداب غذاخوردن- رنگ آمیزی- صندلی بازی 7/8- صحبت در مورد پلیس- نقاشی در مورد پلیس- خمیرسازی 8/8- شعر- سرود- علامت استاندارد- کشیدن آن در دفتر شطرنجی10/8- اسباب بازی- سرود- کشیدن- حیوانات اهلی در دفتر شطرنجی

گزارش 6)

12/8- واحد کار جانوران- رنگ آمیزی حیوانات- میوه- قصه گویی- نمایش راه رفتن حیوانات 13/8- واحد کار زبان آموزی- یادگیری عدد2- لگو- نقاشی

گزار 7)

22/8- صبحانه- شعر- لغات انگلیسی- واحد کار گیاهان- رنگ آمیزی- قصه گویی 24/8- شعر- قرآن- لغت انگلیسی- واحد کار کمتر بیشتر- بازی

گزارش 8)

26/8- صبحانه- واحد کار تغذیه سالم و ناسالم- رنگ آمیزی کتاب کار27/8- ورزش- تلویزیون- صبحانه- شعر- نقاشی- واحد کار- بزرگتر- کوچکتر- صحبت در مورد خانه و انواع آن- بازی پول 29/8- شعر- واحد کار آب- رنگ آمیزی- حیاط

گزارش 9)

3/9- صبحانه- شعر- قرآن- پرورش مشاهده- آشنایی با مفهوم بزرگ و کوچک- تفاوت و شباهت خانه و بازی

6/9- صبحانه- شعر- لغت انگلیسی- نقاشی- واحد کار پرورش مهارت کاربرد ابزار- قصه خوانی

گزارش 10)

10/9- تلویزیون- صبحانه- واحد کار بهداشت- رنگ آمیزی- بازی یخ شو آب شو

13/9- شعر- چراغ راهنمایی چند رنگ دارد- واحد کار ایجاد ذوق هنری


گزارش 11)

17/9- ورزش- صبحانه- شعر- زبان- نام بردن حیوانات اهلی و وحشی- کشیدن تصاویری که لغت انگلیسی آن را یاد گرفتید. واحد کار نکته ی بهداشتی- رنگ آمیزی- حیاط 20/9- ورزش- صبحانه- شعر- نقاشی- واحد کار خطوط عمودی- قصه ی کوتاه

گزارش 12)

24/9- ورزش- صبحانه- شعر- سرود- شب یلدا- نکته ی بهداشتی و مسواک زدن- رنگ آمیزی

27/9- نقاشی- اشکال هندسی- خوردن میوه- توضیح شب یلدا و عید قربان- چسباندن تصویر هندوانه در دفتر شطرنجی- واحد کار اسراف کردن کاری ناپسند است- آموزش سوره- رنگ آمیزی تصاویر مربوطه.

گزارش 13)

1/10- ورزش- تلویزیون- صبحانه- بازی (سرسره- عمو زنجیرباف- رنگ آمیزی- خوردن میوه)


گزارش ماهانه

1- در تاریخ 10/7/86 اولین روز بود که وارد مهد شدم. ابتدا با آنها آشنا شدم بعد از معرفی خودم و آشنایی با مربیان به کلاس رفتم چون کتاب کار نداشتند رنگ آمیزی داده شد. قصه ی بزبز قندی را همراه با تقلید صدا خواندم.

12/7- رنگ آمیزی- شعر و سرودخوانی- دادن اسباب بازی- درست کردن کاردستی در مورد عید سعید فطر

2- در تاریخ 14/7 دفتر شطرنجی به همراه مدادرنگی برای رسم شکل چهارخانه- قصه ی حسنی خوانده شد- خمیر

در تاریخ 15/7- واحد کار پائیز- کشیدن میوه روی کاغذرنگی و برش توسط کودک

17/7- تماشای تلویزیون- ورزش صبحگاهی- خواندن داستان- درست کردن کاردستی- دفتر رنگ آمیزی

19/7- تماشای تلویزیون- خوردن صبحانه- دادن دفتر شطرنجی- رفتن به حیاط

3- در تاریخ 22/7- تماشای تلویزیون- ورزش صبحگاهی- خوردن صبحانه- آموزش شمارش اعداد (10-1)- کشیدن نقاشی- قصه گویی- لگوبازی- دفتر شطرنجی رنگ آمیزی علامت استاندارد- خمیربازی

23/7- تلویزیون- ورزش- صبحانه- شعر- یاد دادن سوره- بازی- آموزش مفهوم زیر و رو- نقاشی آزاد

24/7- تلویزیون- ورزش- صبحانه- خواندن شعر- قصه گویی- نقاشی- طرز راه رفتن خرس- کرم- کانگارو

26/7- تلویزیون- ورزش- صبحانه- روز اسباب بازی- دفتر شطرنجی رنگ آمیزی بهداشت

4) در تاریخ 28/7- تماشای تلویزیون- ورزش- صبحانه- سرود- بازی در گوشی برای تقویت حس شنوایی- تمرکز حواس- واحد کار بهداشت- آموزش شعر در مورد بهداشت- نقاشی آزاد- کلمه ی انگلیسی بازی

29/7- تلویزیون- ورزش- صبحانه- آموزش شعر- چند لغت انگلیسی (گوش- دست و پا)- دادن دفتر کار اعضای بدن را درست کردن پازلی که قبلاً برش زدند در کتاب کار چسباندند- صندلی بازی

1/8- تلویزیون- ورزش- صبحانه- شعر- آموزش سوره (النظافه...)- آشنایی با وسایل بهداشتی- سوره احسانا...- واحد کار موجودات زنده و غیرزنده

3/8- تلویزیون- صبحانه- شعر- قرآن- نقاشی آزاد- بازی- خوردن میوه


گزارش ماهانه 2)

1) در تاریخ 5/8/86- تلویزیون- ورزش- صبحانه- شعر- بازی درگوشی- درست کردن کاردستی- صندلی بازی

6/8- ورزش- صبحانه- شعر- واحد کار آداب غذاخوردن- رنگ آمیزی- صندلی بازی

7/8- صحبت در مورد پلیس- نقاشی در مورد پلیس- خمیر بازی

8/8- تلویزیون- ورزش- صبحانه- شعر- سرود- علامت استاندارد- کشیدن علامت استاندارد در دفتر شطرنجی

10/8- ورزش- تلویزیون- صبحانه- اسباب بازی- سرود- کشیدن حیوان اهلی در دفتر شطرنجی

2) در تاریخ 12/8/86- تلویزیون- ورزش- صبحانه- واحد کار جانوران- رنگ آمیزی حیوانات- میوه- قصه گویی- نمایش راه رفتن حیوانات

13/8- صبحانه- واحد کار زبان آموزی (محیط خارج از خانه و اشکالات تلفظی)- یادگیری عدد2- لگو- نقاشی

3) در تاریخ 22/8/86- صبحانه- شعر- لغات انگلیسی- واحد کار گیاهان- رنگ آمیزی- قصه گویی

24/8- صبحانه- شعر- قرآن- لغت انگلیسی- واحد کار کمتر بیشتر- بازی

4) در تاریخ 26/8/86- صبحانه- واحد کار تغذیه سالم و ناسالم- رنگ آمیزی کتاب کار

27/8- ورزش- تلویزیون- صبحانه- شعر- نقاشی- واحد کار بزرگتر کوچکتر- صحبت در مورد خانه و انواع آن- بازی پازل

29/8- تلویزیون- ورزش-صبحانه- شعر- واحد کار آب- رنگ آمیزی کتاب کار- رفتن به حیاط


گزارش ماهانه 3

1- در تاریخ 3/9/86- تلویزیون- ورزش- صبحانه- شعر- قرآن- پرورش مشاهده آشنایی با مفهوم بزرگ و کوچک- تفاوت و شباهت خانه- بازی

6/9- تلویزیون- ورزش- صبحانه- شعر- لغت انگلیسی- نقاشی- واحد کار پرورش مهارت کاربرد ابزار- قصه خوانی

2- در تاریخ 10/9/86- تلویزیون- ورزش- صبحانه- شعر- واحد کار بهداشت- رنگ آمیزی- بازی یخ شو آب شو

13/9- صبحانه تلویزیون- شعر- چراغ راهنمایی چند رنگ دارد- واحد کار ایجاد ذوق هنری

3- در تاریخ 17/9/86- تلویزیون- ورزش- صبحانه-شعر- لغت انگلیسی- نام بردن حیوانات اهلی- وحشی- کشیدن تصاویری را که لغت انگلیسی آن را یاد گرفتند- واحد کار نکته ی بهداشتی- رنگ آمیزی- رفتن به حیاط

20/9- ورزش صبحگاهی- صبحانه- شعر- نقاشی- واحد کار خطوط عمودی- قصه ی کوتاه

4- در تاریخ 24/9/86- تلویزیون- ورزش- صبحانه- شعر- سرود در مورد شب یلدا- نکته بهداشت مسواک زدن- رنگ آمیزی- خمیربازی

27/9- ورزش- تلویزیون- صبحانه- نقاشی- اشکال هندسی- خوردن میوه- توضیح شب یلدا- عید قربان- چسباندن تصویر هندوانه در دفتر شطرنجی- واحد کار در مورد اسراف کردن کار ناپسندی است- آموزش سوره (کلو واشرابوا و لا تسرفوا) در همین زمینه- رنگ آمیزی تصاویر مربوطه.

 

 

 

گزارش ماهانه 4

1- در تارخ 1/10/86- ورزش- تلویزیون- صبحانه- بازی (سرسره- عموزنجیرباف)- رنگ آمیزی- خوردن میوه


خلاصه آموزش ها در طی 3 ماه به این ترتیب بود:

آموزش علوم دینی و مذهبی: آشنایی با قرآن کتاب خدا- کلمه الله- هر کاری را با نام خدا شروع کنیم- آشنایی با ماه مبارک رمضان- لیالی قدر و شهادت حضرت علی (ع)

نام قاتل حضرت علی (ع)= ابن ملجم مرادی- محل شهادت= مسجد کوفه

زمان شهادت= 19 ماه رمضان

بحث و گفتگو در مورد روز جهانی قدس که چه روزی است- عید سعید فطر

شهادت امام جعفر صادق (ع)

آموزش دوازده امام- ولادت حضرت معصومه (س)- حرم مطهر آن حضرت= قم

ولادت امام رضا (ع) و حرم ایشان= مشهد

آشنایی با نحوه وضو گرفتن نماز خواندن و اینکه در شبانه روز 17 رکعت نماز می خوانیم.

آشنایی با قبله و جهت نماز خواندن

آموزش قرآن: حفظ سوره حمد- کوثر- اخلاص- همراه با معنی

آموزش دعای: اللهم ارزقنا رزقاً حلالاً واسعا و جعلنا من الشاکرین

دعای اللهم کن لولیکن الحجه بن الحسن...

حفظ احادیث: النظافه من الایمان: پاکیزگی نشانه ایمان است.

بالوالدین احسانا: به پدر و مادر خود نیکی کنید.

الحسودُ لا یسودُ: حسود هرگز آسوده نیست.


آموزش مفاهیم ریاضی: شمردن اعداد از 1 تا 20

آشنایی با مفاهیم: کوتاه و بلند- پهن و باریک- زیر و رو- بالا و پائین- دور و نزدیک- کوچک و بزرگ- کمتر و بیشتر- سبک و سنگین- باز و بسته- چپ و راست

شمارش معکوس از 10 به پایین.

آشنایی با اشکال هندسی (مربع- دایره- مثلث- مستطیل- بیضی و لوزی)

سوزن کاری برای تقویت انگشتان دست

آشنایی با مفاهیم جمع کردن و کم کردن از مجموعه

آشنایی با خطوط: راست، کج، شکسته.


آشنایی با مفاهیم علوم تجربی:

مفاهیم شب و روز- (خورشید- ستاره- ماه) چه موقع در آسمان دیده می شوند.

تشکیل باران به صورت عملی در کلاس- کره زمین و آنچه که در آن هست- موجودات زنده و غیرزنده

لانه سازی پرندگان- دسته بندی حیوانات اهلی- وحشی- نوع پوشش بدن- تخم گذار و یا پستاندار.

آشنایی با آبزیان مانند دلفین- ماهی و...

بدن ماهی از پوشیده شده؟ پولک

ماهی با چه وسیله ای تنفس می کند؟ آبشش

دوزیست ß حیواناتی که هم در خشکی و هم در آب زندگی می کنند مانند لاک پشت و...

آشنایی با فرآورده های لبنی حیواناتی مانند گاو- گوسفند.

آشنایی با نوع پارچه ها: پشمی- پنبه ای و نخی

آشنایی با چهار فصل و ماه های هر فصل که سه ماه دارد.

آشنایی با فصل پائیز- تغییرات آب و هوایی- زرد شدن برگ درختان- کوچ پرستوها- میوه های فصل پائیز و ماه های آن (مهر- آبان- آذر)


چیستان:

1- کدام حیوان است که با زبان چسبناک خود حشرات را گول می زند؟ قورباغه

2- مهربانترین حیوان دریایی کدام است؟ دلفین

3- کدام حیوان است که کوهان دارد؟ شتر

4- آن چیست که هرجا که می رویم دنبالمان می آید؟ سایه

5- حواس پنج گانه را نام ببرید. بینایی- بویایی- چشایی- شنوایی- لامسه


آموزش بهداشت:

گرفتن ناخن ها هر هفته- حمام کردن- مسواک زدن- شانه زدن موها- تمیز نگه داشتن لباسها- نبردن دست در گوش- دهان- بینی- کم خوردن قند و شیرینی و شکلات- استفاده نکردن از وسایل شخصی دیگران- مانند لیوان- شانه- حوله- مسواک.

نکات ایمنی: دست نزدن به اشیای خطرناک و نوک تیز مانند وسایل برقی و گازی و چرخ گوشت و آبمیوه گیری.

سُر نخوردن روی پله ها و هل ندادن دوستان موقع بازی

موقع عبور از خیابان دست بزرگترها را بگیرند.

یاددادن آدرس منزل و شماره تلفن و پلاک منزل به کودکان.


آموزش مفاهیم علوم اجتماعی:

آشنایی با نقشه ایران- کره زمین- نام استان خراسان رضوی

پایتخت ایران: تهران- نام شهرستانی که زندگی می کنید: نیشابور- نام رهبر انقلاب: آیت الله خامنه ای

نام رئیس جمهور: آقای احمدی نژاد

آشنایی با پرچم ایران و رنگ های آن  ß سبز و سفید و قرمز

آداب اجتماعی: سلام کردن- خداحافظی کردن- با دهان پر حرف نزدن- موقع عطسه و سرفه جلوی دهان خود را با دستمال گرفتن- شستن دست ها قبل و بعد از خوردن غذا و بیرون آمدن از دستشویی- احترام به بزرگترها- حرف نزدن بین صحبت دیگران- با صف وارد کلاس شدن- مهربانی با دوستان.

نصب چراغ راهنمایی در چهارراه ها- آشنایی با چراغ راهنمایی و رنگ های آن.


با توجه به معرفی که از قبل در مورد این مرکز انجام شد بگوئید که این مرکز چه اشکالی دارد؟

نقطه ضعف این مرکز این است که از وسایل کمک آموزشی برخوردار نیست. این مرکز حتی کتاب کار برای مربی ها هم ندارد تا آنها از این کتاب استفاده بکنند. طبق این برنامه جلو بروند- فضای بسیار محدودی دارد. جای برای بازیهای آزاد بچه ها ندارد. فضای کلاس ها بسیار محدود است- نه استخر توپ دارد و نه استخر شن و نه وسایل بازی برای کودکان.

 

 

پیشنهاد

پیشنهاد می شود مسئولین از کسانی که برای مهدها استفاده می کنند ویژه ی همین رشته باشد چون تجربیاتی را که اساتید محترم در اختیار آنها قرار می دهند آنها هم در اختیار کودکان قرار می دهند و باعث می شود که خانواده ها کودکانی خلاق داشته باشند و علاوه بر اینکه فقط مربی نقاشی را در اختیار کودکان قرار می دهند مربی کامپیوتر- زبان آموزی- سفالگری- قرآن را که هر کدام آموزش مفیدی برای خودشان دارند را در اختیار کودکان قرار بدهند.

 

 

انتقاد

این مرکز اگر مربیان ویژه ی همین رشته داشت از پیشرفت بیشتری برخوردار بود یا اینکه فضای آموزشی اگر وسیعتر بود کودکان برای بازی و پرورش خلاقیت جای بیشتری داشتند خیلی بهتر می شد و همچنین یک سالن برای بازیهای فکری کودکان مثل مگ مغناطیس- پازل در نظر می گرفتند خیلی در رشد و شکوفایی استعداد و خلاقیت کودکان کمک می کرد.


برداشت های کلی :

چه نکات مثبت و منفی داشت ، نکته مثبت:

جنبه ی مثبتی که داشت این بود که با روحیات بچه ها بیشتر آشنا شدیم و اینکه همه ی کودکان را باید با یک چشم عادلانه دید و فرقی بین کودکان قرار ندهیم چون روحیه ی بسیار حساس و شکننده دارند. از بعضی از تجربیات مربیان استفاده بردم مثل نحوه ی شعر یاد دادن به آنها- یا اینکه از کاردستی هایی که برای کودکان درست می کردند من هم یاد گرفتم و هم نظراتی در آن مورد به آنها می دادم طرز برخورد مربیان هم با کودکان بسیار عالی و پسندیده بود.

نکته منفی:

مربیان در مقابل بعضی از حرف های کودکان هیچ گونه عکس العملی نشان نمی دادند و باعث می شد که آنها دوباره همان کلمه را تکرار کنند.

در مفهوم ریاضی عدد را نباید به کودکان آموزش می دادند فقط به صورت لفظی باید آنها می دانستند و نه اینکه عدد 2 طرز نوشتن آن را بدانند. فقط شکل ظاهری آن را به صورت نمایش بدانند نیاز نیست آن را بنویسند.

از کتاب زبان آموزی استفاده نمی شد. کتاب زبان هم نداشتند.


نتیجه گیری:

با روحیات و مشکلات بچه ها و طرز برخورد با آنها آشنا شدم. از تجربیات مربیان استفاده کردم هم برای کارم مفید بود و هم برای آینده.

می توانیم با آموزش مفاهیم مختلف کودکی خلاق تحویل جامعه دهیم.

اگر مدیر در این رشته تخصص داشت ضربه ای به کودکان وارد نمی شد.

اگر آموزش و پرورش کلماتی را که در تأسیس یک مهد بود رعایت می کرد مربیان مجربتری برای کودکان می آورند و از نظر علمی هم کودکان پربارتر می شدند.